Onze categorieën

Bijna 4 op de 10 Vlamingen (38,8%) kochten vorig jaar tweedehands

Grootschalig onderzoek van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters:

Bijna 4 op de 10 Vlamingen (38,8%) kochten vorig jaar één of meerdere tweedehandsspullen. Vrouwen (41,6%) deden dit iets vaker dan mannen (35,9%). Dit blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.100 Vlamingen in opdracht van 2dehands, Troc.com, Cash Converters en De Kringwinkel. Tweedehands kopen boomt in Vlaanderen en dat is geen toeval, klinkt het in koor bij de tweedehandsspelers: “Het is een eenvoudige manier om iets voor het milieu te doen, het is hip en je kan er ook nog eens geld mee besparen”.

Het kopen van tweedehandsspullen heeft de tijdsgeest mee. Een kwart (25%) van de Vlamingen kocht vorig jaar meer tweedehandsspullen in vergelijking met het jaar daarvoor. Ruim de helft (56,3%) kocht er ongeveer evenveel. Boeken en strips (33%), kleding (32,7%) en speelgoed (24,4%) verwisselden het vaakst van eigenaar.

  • Top 5 van wat mannen vorig jaar kochten
    1. Boeken en strips (31,2%)
    2. Speelgoed (21,9%)
    3. Games, CD’s en DVD’s (19,7%)
    4. Kleding (19,5%)
    5. Decoratie-artikelen (17,3%)
  • Top 5 van wat vrouwen vorig jaar kochten
    1. Kleding (44%)
    2. Boeken en strips (34,6%)
    3. Speelgoed (26,6%)
    4. Decoratie-artikelen (24,7%)
    5. Games, CD’s en DVD’s (13,4%)

Vooral jongeren kopen vaker tweedehands. 45,2% van de -34 jarigen schafte zich vorig jaar iets tweedehands aan tegenover 31,6% van de 55-plussers.

“Dit is logisch want het is hip én duurzaam. Daarnaast hebben millennials en jonge gezinnen minder te besteden en willen ze zoveel mogelijk uit hun budget halen. Aan kinderen beginnen, verbouwingen,… we merken dat we vooral tweedehands kopen op momenten waarop er veel verandert in ons leven. En het leven staat nooit stil,” aldus Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands.

Goed voor het milieu en tegelijk ook voor de portemonnee

Gemiddeld gaven tweedehandskopers vorig jaar 118,4 euro uit aan tweedehands producten. Voor 17,8% liep dit bedrag op tot meer dan 200 euro. Het economische aspect blijft voor 77% van de tweedehandskopers dan ook belangrijk. Daarnaast vindt 41,8% het gewoon leuk om te snuisteren in het aanbod van tweedehandsproducten. Bijna 4 op de 10 tweedehandskopers (39,7%) doet dit omdat het goed is voor het milieu.

“We merken dat duurzaamheid meer meespeelt in onze keuze voor tweedehands dan vroeger. Veel Vlamingen denken heel bewust na over wat ze kopen en of ze echt wel een nieuw product nodig hebben. Het meest duurzame product is een product dat al bestaat,” aldus Kevin Kaeses, algemeen directeur van Cash Converters.

Goed voor jezelf… en voor een ander

Tweedehands kopen voelt ook goed aan. Ruim 7 op de 10 respondenten (70,8%) houdt een positief gevoel over aan zijn of haar aankoop.

“Het ecologisch aspect, de betaalbaarheid, … er zijn verschillende redenen waarom tweedehands kopen goed is voor ons mentaal welzijn. En dan is er nog de euforie van de vangst. Er vallen zeker veel goede zaakjes te doen op de tweedehandsmarkt. Ruim een kwart koopt dan ook tweedehands omwille van de originaliteit van de producten die nieuw niet meer te vinden zijn,” aldus Iris De Haan, woordvoerster van Troc.com.

Eva Verraes, directeur van HERW!N, de koepel van onder meer de Kringwinkels: “Door bij De Kringwinkel te kopen, worden jaarlijks bijna 35.000 ton goederen van de afvalberg gered én worden ruim 5.400 medewerkers, die elders geen kans krijgen op de arbeidsmarkt, aan een zinvolle job geholpen. Zo wint iedereen!”

Tweedehands kan nog aan aantrekkingskracht winnen

Hoewel tweedehands kopen steeds meer ingang vindt, is er nog heel veel groeipotentieel. Van de Vlamingen die vorig jaar geen gebruikte artikelen kochten, deed 36% dit omdat ze het gewoon zijn om alles nieuw te kopen. 19% geeft ook aan ‘nieuw kopen’ makkelijker te vinden. Ruim een vijfde van de Vlamingen (20,7%) had niet aan tweedehands gedacht en 13,5% van de respondenten vond het geen prettig idee dat de spullen al eens door iemand anders gebruikt werden.

Toch kunnen bijna 6 op 10 Vlamingen (59,6%) zich volledig vinden in de stelling ‘waarom iets nieuws kopen als het ook tweedehands te verkrijgen is’. Deze gedachte- en gedragsverandering is precies wat de vier grote tweedehandsspelers willen bereiken.

Methodologie 
Het online onderzoek werd in oktober 2019 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Cash Converters en Troc.com 1.117 Vlamingen werden bevraagd. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,93%.

Over 2dehands

2dehands is één van de eerste zoekertjessites in België. Met 42 rubrieken is het handelsplatform bijzonder populair: het aantal bezoekers stijgt nog elke dag. Zowel particulieren, als kleine en grote bedrijven bezoeken 2dehands: goed voor zo’n 3,2 miljoen bezoekers per maand. Samen kopen en verkopen ze nieuwe en gebruikte items en diensten. Elke dag worden er gemiddeld 70.000 nieuwe zoekertjes geplaatst. Van kleding en verzamelobjecten tot auto’s en huisraad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *