Onze categorieën

Grootschalig onderzoek van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters: Bijna 1 op de 3 houdt lenteschoonmaak

Wie dacht dat de grote schoonmaak bij het begin van de lente niet meer van deze tijd is, heeft het mis. Bij bijna 1 op de 3 huishoudens (31,6%) is het deze paasvakantie opnieuw prijs. Zo blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters. Dit is goed nieuws voor de zoekertjessite en tweedehandswinkels; zij krijgen dezer dagen een pak meer producten aangeboden.

 

De paasvakantie is voor veel Belgen hét uitgelezen moment om hun woonst een grondige beurt te geven en hun innerlijke ‘Marie Kondo’ naar boven te halen.

Top 10 – Wat houdt een grote schoonmaak in?

  1. Alle kasten worden opgeruimd en geordend (63,8%)
  2. Er wordt gepoetst op, achter en onder meubelen die je gewoonlijk nooit verplaatst (57,7%)
  3. Het stof wordt afgenomen, ook op plaatsen waar je normaal gezien nooit komt (55,5%)
  4. Alle kasten worden vanbinnen en –buiten afgewassen (55%)
  5. De koelkast wordt schoongemaakt (53,7%)
  6. Alle ramen worden gepoetst (48,4%)
  7. De gordijnen worden gewassen (45,4%)
  8. De spinnenwebben op de muren en in de kasten worden verwijderd (45%)
  9. De diepvriezer wordt ontdooid (44,3%)
  10. De oven en roosters worden gepoetst en ontvet (39,7%)

Vrijwel alle Belgen (97,6%) stoten bij het schoonmaken op spullen die ze niet meer nodig hebben. Maar wat doen we met deze overbodige spullen die we in de kasten of op zolder opdiepen? Meer dan de helft van de respondenten geeft ze weg aan vrienden, kennissen of familie (52,1%), of aan De Kringwinkel (44,7%). 31,2% verwijst ze resoluut naar de vuilbak en iets meer dan 1 op de 3 Belgen (34,5%) verdient er nog geld mee door ze te verkopen.

Dit merkt ook 2dehands, waar er de afgelopen week tot 12% meer zoekertjes zijn dan enkele weken geleden. De tweedehandswinkels merken vrijwel eenzelfde stijging van het aantal aangeboden goederen. Kleding (34,1%), boeken (26,1%) speelgoed (26,1) en decoratie-artikelen (23,3%) worden na een schoonmaaksessie het vaakst verkocht.

Een proper huis = een opgeruimd hoofd

Een opgeruimde woning of appartement geeft ook heel wat innerlijke rust (49,1%). Je creëert er meer ruimte en overzicht mee (39,8%). Bijna 1 op de 5 Belgen die een grote schoonmaak houden, vindt dit dan ook goed voor de mentale gezondheid (17,5%).
Een ander voordeel van een grote schoonmaak is het positieve effect op onze fysieke gezondheid (21,3%), denk maar aan allergieën. Tenslotte vindt 5% Belgen poetsen en opruimen gewoon leuk.

Methodologie 
Het online onderzoek werd in september 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Troc.com, 2dehands, Cash Converters en De Kringwinkels. 2.000 Belgen werden ondervraagd. Het onderzoek is representatief naar taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,08%.

 

Over 2dehands

2dehands werd opgericht in 1999 als een van de eerste zoekertjessites in België. Intussen is 2dehands met 42 rubrieken bijzonder populair: het aantal bezoekers stijgt nog elke dag. Zowel particulieren, als kleine en grote bedrijven bezoeken 2dehands: goed voor zo’n 3,2 miljoen bezoekers per maand. Samen kopen en verkopen ze nieuwe en gebruikte items en diensten. Elke dag worden er gemiddeld 70.000 nieuwe zoekertjes geplaatst. Van kleding en verzamelobjecten tot auto’s en huisraad.

Over De Kringwinkel

De Kringwinkel, dat zijn 147 tweedehandswinkels en 2 webshops in de sociale economie die zich verzameld hebben en samenwerken op vlak van communicatie en kwaliteit. Kringwinkels staan voor:  Sociale tewerkstelling: Onze producten hebben een verhaal, onze mensen ook. De Kringwinkel biedt een job, een opleiding en een toekomstperspectief aan  bijna 6.000 mensen die, om uiteenlopende redenen, weinig of geen kansen krijgen op de gewone arbeidsmarkt. Aandacht voor het milieu: De Kringwinkel haalt herbruikbare goederen op en verkoopt ze weer. Hierdoor komen ze niet op de afvalberg terecht. Originele en betaalbare spullen: We willen ervoor zorgen dat iedereen, ook met een beperkt budget, kwaliteitsvolle goederen kan kopen. Voor basisproducten bewaken we dan ook steeds een basisprijs. Ons aanbod varieert elke dag.

Over Cash Converters

Cash Converters, de wereldleider in aan- en verkoop van kwaliteits-tweedehands, werd in 1984 opgericht in Perth (Australië). De groep telt wereldwijd meer dan 800 winkels. Cash Converters koopt en verkoopt een zeer ruim gamma bijna-nieuwe producten, voornamelijk in de multimedia  (smartphones, laptops en tablets, HIFI, TV, DVD’s, fotografie,…), videogames, muziekinstrumenten, klein huishoud-elektro, sport, doe-het-zelf, tuinartikelen en juwelen. De eerste Belgische Cash Converters opende in 1997 de deuren en vandaag telt de keten 34 verkooppunten in ons land met in totaal 250 werknemers. Cash Converters telt meer dan 1,4 miljoen Belgische klanten die er per jaar gemiddeld meer dan 2 miljoen artikelen kopen en verkopen.

Over Troc.com

De allereerste Troc winkel voor tweedehandsverkoop opende zijn deuren in 1982 in Frankrijk. De eerste Belgische Troc.com werd in 1996 geopend. Bij Troc.com bepaalt een expert samen met jou wat jouw goederen waard zijn. Daarna kan je jouw goederen zowel cash laten inkopen, waarbij je er meteen contant geld voor krijgt, of je kan ze in depot laten nemen. Bij depotverkoop wordt je via overschrijving uitbetaald wanneer je goederen verkocht zijn. De goederen worden optimaal uitgestald in de toonzaal en meteen online geplaatst. Heel populair is ook de inboedelservice van Troc.com.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *